Jakie są etapy leczenia kanałowego zębów?

Leczenie zębaBól zęba może skutecznie utrudniać wykonywanie codziennych czynności. Czasem, aby się go pozbyć, trzeba przeprowadzić leczenie kanałowe. Wiele osób boi się tego zabiegu, ponieważ uchodzi za bolesny, a przy tym drogi. Warto mieć jednak na uwadze, że nierzadko jest to jedyny sposób, żeby uniknąć usunięcia zęba. Jak przebiega tego rodzaju leczenie? Kiedy trzeba się na nie zdecydować?

Czym jest leczenie kanałowe zębów?

Leczenie kanałowe zębów to inaczej leczenie endodontyczne. Okazuje się ono konieczne w przypadku stanu zapalnego miazgi, do którego dochodzi najczęściej w wyniku nieleczonej próchnicy. Czym jest miazga? To tkanka wypełniająca wnętrze zęba. Warto jednak zaznaczyć, że do jej zainfekowania nierzadko dochodzi w wyniku urazu zęba, a nawet przebycia danych chorób m.in. grypy. Najczęstszym objawem schorzeń związanych z miazgą jest silny ból, który zazwyczaj nasila się w nocy. Warto przy tym zaznaczyć, że można cierpieć także na przewlekłe zapalenie miazgi, które nie daje żadnych objawów.

Dowiedz się: Kiedy trzeba leczyć ząb kanałowo?

Leczenie kanałowe zębów krok po kroku

Leczenie kanałowe zębów zaczyna się od wykonania zdjęcia RTG. Dzięki temu stomatolog może dowiedzieć się więcej na temat stanu zapalnego obecnego w danym zębie, a także ocenić, ile korzeni wymaga wypełnienia. Kolejny element wizyty to znieczulenie, dzięki któremu pacjent nie będzie czuć bólu. Podczas leczenia kanałowego korzysta się również z koferdamu, umożliwiającego oddzielenie chorego zęba od pozostałych. Następnie dentysta mierzy długość kanalików, co pozwala na dobór odpowiednich narzędzi.

Kolejnym krokiem jest oczyszczenie zainfekowanych kanalików. Najpierw usuwa się z nich miazgę, a następnie opracowuje chemicznie z wykorzystaniem odpowiednich środków. Obecnie zabieg ten najczęściej przeprowadza się pod mikroskopem. Później ząb wypełnia się specjalnym materiałem, który zapewnia mu szczelność. Po wykonaniu tej czynności ponownie robi się zdjęcie RTG, aby ocenić, czy wszystkie puste kanaliki zostały wypełnione. Ostatni krok to odbudowa zęba i gotowe!