Kiedy trzeba leczyć ząb kanałowo?

Leczenie zębaZły stan zęba, duży ubytek, postępujące zapalenie, doskwierający ból czy też opuchlizna twarzy nie muszą być przesłanką do ekstrakcji. Na zachowanie zęba, a także jego odbudowę pozwala leczenie endodontyczne. To sposób na bezbolesne uratowanie uzębienia pacjenta i pozbycie się bolesnej dolegliwości. Na czym polega tego typu zabieg? Co warto o nim wiedzieć?.

Wskazania do leczenia endodontycznego

Stomatolodzy decydują się na tak zwane kanałowe leczenie zęba, jeśli nastąpiło nieodwracalne zapalenie miazgi. Początkowe stadium tej dolegliwości można poznać po nawracającym bólu zęba, a także nieprzyjemnym uczuciu podczas spożywania zimnych albo gorących przekąsek i napojów. Do zapalenia miazgi nierzadko doprowadza również nieodpowiednia higiena jamy ustnej, nieleczona próchnica oraz ukruszony bądź złamany ząb. Na zaostrzenie objawów ma wpływ też bruksizm. Zapalenie miazgi będzie postępować, dlatego trzeba jak najszybciej zgłosić się do specjalisty.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

W celu przeprowadzenia leczenia endodontycznego  pacjent musi mieć wykonane zdjęcie rentgenowskie. To na jego podstawie stomatolog jest w stanie określić stopień zaawansowania zapalenia. Dzięki RTG dentysta może zobaczyć, jak układa się kanał zęba, co pozwala na precyzyjne leczenie. Przed zmierzeniem endometrem oraz oczyszczeniem zainfekowanych kanałów, pacjent otrzymuje odpowiednio dobraną dawkę znieczulenia. Dzięki niemu wiercenie jest bezbolesne, dlatego nie należy obawiać się tego typu czynności. Endodoncja to precyzyjny zabieg, więc aby odizolować chory ząb od pozostałych, a także, żeby lepiej go widzieć, stomatolog może założyć koferdamem, czyli specjalną gumową osłonę. Miazga zostaje usunięta za pomocą odpowiednich pilników. Następnie przy użyciu ozonu usunięte są drobnoustroje. Po wysuszeniu zęba stomatolog zajmuje się jego wypełnieniem materiałem kompozytowym. Ostatnim etapem jest założenie korony protetycznej.

Czytaj również: Jak wygląda zabieg wybielania zębów?