Jakie są możliwe konsekwencje nieuzupełnienia ekstrahowanego zęba?

Ekstrakcja zęba, czyli jego usunięcie, jest często wykonywanym zabiegiem stomatologicznym, ale może mieć poważne konsekwencje, jeśli nie zostanie uzupełniona. Ryzyko związane z takim działaniem obejmuje między innymi choroby dziąseł, pogorszenie stanu kości szczęki, przesunięcie zębów, zmiana kształtu twarzy czy wystąpienie dolegliwości bólowych. Poniżej omówione zostały zagrożenia, jakie niesie za sobą brak uzupełnienia luki po ekstrakcji.

Jakie ryzyko niesie za sobą nieuzupełnienie luki po ekstrakcji zęba?

Po usunięciu zęba miejsce, w którym się on znajdował, może stać się podatne na działanie bakterii i płytki nazębnej. Może to prowadzić do różnych chorób dziąseł, powodujących nieprzyjemne objawy jak obrzęk, ból i krwawienie. Nieleczone schorzenia tej części jamy ustnej mogą prowadzić do dalszych komplikacji, takich jak cofanie się dziąseł i utrata kości wokół usuniętego zęba.

ekstrakcja zęba

Po wykonanej ekstrakcji  zęba dochodzi do zmian w kościach szczęki w tym obszarze, co spowodowane jest głównie brakiem stymulacji podczas żucia i gryzienia. Może to prowadzić do przesunięcia się sąsiednich zębów, a w konsekwencji do nieprawidłowego ustawienia i problemów ze zgryzem. Ponadto zanik kości w tym obszarze może prowadzić do nierównego wyglądu twarzy i trudności z mówieniem lub jedzeniem.

Dlaczego warto zdecydować się na odbudowanie zęba?

W przypadku odbudowy usuniętych zębów dosyć popularnym rozwiązaniem są implanty stomatologiczne, ponieważ stanowią mocną podstawę dla zębów zastępczych i pomagają zachować strukturę kości szczęki. Odbudowa usuniętego zęba może pomóc w zapobieganiu wspomnianym zagrożeniom. W zależności od rodzaju wybranego uzupełnienia niesie ono za sobą również dodatkowe korzyści, takie jak poprawa wyglądu i przywrócenie komfortu spożywania posiłków.