Czym jest przetoka?

Przetoka zębowa jest schorzeniem jamy ustnej, spowodowanym między innymi różnego rodzaju chorobami dziąseł, próchnicą bądź urazami mechanicznymi. Przetoka zębowa związana jest z dolegliwościami bólowymi o różnym nasileniu, zależnym od stopnia zaawansowania choroby. Stan zapalny rozwija się w tkankach okołowierzchołkowych zęba, powodując ból i dyskomfort. Przetoki można podzielić na wewnętrzne, znane również jako dziąsłowe, oraz zewnętrzne.

Czym charakteryzują się przetoki i w jaki sposób można je leczyć?

Przetoki zębowe są schorzeniem, którego nie wolno bagatelizować. Zignorowanie pojawiających się wysięków ropnych i bólu może spowodować bardzo przykre konsekwencje zdrowotne. Przetoki mogą okresowo się uaktywniać lub cały czas być aktywne, kierując treść ropną do jamy ustnej. Przetoka zębowa przyjmuje postać wybrzuszenia w jamie ustnej, wypełnionego ropnym bądź ropno-krwistym płynem. Często towarzyszy temu zaczerwienienie i nieprzyjemny zapach. Objawem powiązanym z przetoką zębową jest dyskomfort podczas spożywania ciepłych bądź zimnych napojów.

przetoka zębowa

Nieleczone przetoki zębowe mogą w konsekwencji doprowadzić do infekcji bakteryjnej, zapalenia zatok, utraty zębów, a nawet do sepsy i zgonu chorego. W przypadku pojawienia się przetoki zębowej konieczne jest skonsultowanie się z dobrym stomatologiem, który oceni sytuację oraz zleci wykonanie zdjęcia RTG aby sprawdzić jak duży obszar jest objęty zapaleniem tkanek. W większości przypadków przetokę na dziąśle leczy się poprzez wykonanie terapii endodontycznej. Dziąsło jest przecinane, następnie usuwana jest treść ropna. Jama ustna przepłukiwana jest za pomocą roztworu wodnego soli, dzięki czemu usuwane są bakterie. Po wykonaniu leczenia kanałowego dziąsło samoistnie się goi. W większości przypadków nie ma potrzeby przeprowadzania antybiotykoterapii.

Przetoka ustno – zatokowa może powstać w konsekwencji przeprowadzonego zabiegu usuwania zębów trzonowych lub przedtrzonowych z górnej szczęki. Z powodu ekstrakcji zęba powstaje otwór, który powinien zostać zaszyty przez lekarza. W innym wypadku może dość do rozwoju powikłań. W przypadku tej przetoki często wprowadzane jest leczenie antybiotykiem.

Każdy rodzaj przetoki koniecznie wymaga konsultacji ze stomatologiem. Jest to schorzenie, które nie zniknie samoistnie, a zwlekanie z wizytą może tylko zwiększyć stan zapalny w jamie ustnej i skomplikować leczenie.

Przeczytaj również na naszym blogu: Czym jest nadbudowa zęba i kiedy jest możliwa?