Czym jest i jak leczyć bruksizm?

Bruksizm jest dolegliwością, która może powodować przewlekły ból szczęki głowy czy pleców, a także starcie i pękanie zębów. Tego typu objawy mogą znacząco wpłynąć na jakość życia. W związku z tym zauważając już pierwsze symptomy tego schorzenia, warto udać się do gabinetu stomatologicznego. Jak objawia się tego typu dolegliwość? Czy istnieje skuteczny sposób jej leczenia?

Po czym rozpoznać bruksizm?

Bruksizm to nadmierne zaciskanie zębów, co z kolei powoduje ich zgrzytanie. Kontrolowanie takich ruchów mięśni twarzy jest niemożliwe. Niestety — pierwsze objawy tego typu schorzenia są zazwyczaj przez pacjentów niezauważalne, ponieważ nie zdają oni sobie sprawy z pojawienia się dolegliwości. Zgrzytanie zębami nasila się w nocy podczas snu. Czy można więc zauważyć symptomy bruksizmu? Objawami są bóle zębów (często są one nadwrażliwe), głowy i okolic szczęki. Nierzadko występuje też przeskakiwanie żuchwy, napięcie mięśni oraz dyskomfort w okolicy uszu.

bruksizm

Leczenie bruksizmu

W leczeniu tego schorzenia może pomóc stomatolog. Problem może być wołany przez wady zgryzu. W takim wypadku należy założyć aparat ortodontyczny. W tym przypadku specjalista dobierze odpowiednie rozwiązanie dla danej osoby. Pomocna okazuje się też nakładka na zęby. Osłania ona zęby, dzięki czemu nie są one narażone na tarcie. Ponadto zmniejsza napięcie mięśni, co zmniejsza dolegliwości bólowe pacjenta.

Należy jednak mieć na uwadze, że przyczyn pojawienia się bruksizmu jest wiele. Ta dolegliwość może być wywołana nie tylko przez wady zgryzu, lecz także przez:

• niewłaściwe dopasowanie protezy,
  • źle wykonane wypełnienia zębów,
  • dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych,
  • nadmierny stres i napięcie,
  • zmiany w układzie nerwowym.

Biorąc pod uwagę przyczyny bruksizmu, należy zminimalizować oddziaływanie czynników, które mogą pogłębiać schorzenie. Warto jak najszybciej wdrożyć leczenie, aby uniknąć przykrych konsekwencji dolegliwości.

Przeczytaj także: Czy szyny relaksacyjne pomagają na bruksizm?